Sunday, November 4, 2012

KELUARGA MAHATHIR KUASAI INDUSTRI PETROLEUM NEGARA ?


Poster Untuk SEBARAN ONLINE

PENDEDAHAN HOT!!
 Maklumat daripada laporan akhbar The Star yang bertarikh 2 November 2012, Jumaat melaporkan SapuraKencana Petroleum Bhd mendapat projek RM836 Juta.
Syarikat anak TUN MAHATHIR dapat projek RM836 JUTA dari Petronas Carigali Sdn Bhd dan HESS Exploration and Production Malaysia BV dimana Tun Mahathir adalah Penasihat PETRONAS BHD sehingga sekarang.
 
Projek ini membabitkan pengeluaran GAS dari Medan Bunga Kamelia, Blok PM301, 150km dari Kota Bharu dalam perairan Kelantan melalui syarikatnya, SapuraKencana Petroleum Bhd.
Syarikat anak Tun Mahathir, Mantan Perdana Menteri terlibat dalam syarikat yang mengeluarkan GAS Kelantan di Medan Bunga Kamelia, PM301 dalam perairan Negeri Kelantan.
Projek efektif projek ini telah bermula pada Oktober 2012 dan berakhir April 2016.

Jumlah Pengeluaran GAS dari medan ini ialah 110 Juta Kaki Padu/hari, sekiranya berasaskan pengiraan beradarkan Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian Kelantan-PETRONAS yang dimeterai pada 9 Mei 1975 yang menyebut dengan JELAS iaitu;
 "PETRONAS hendaklah membayar wang tunai kepada KERAJAAN secara bayaran tahunan sebanyak yang setara dengan 5% dari nilai petroleum yang didapati dan diperolehi di Kelantan dan di jual oleh PETRONAS atau ejen ejen atau kontraktor-kontraktornya dalam tempoh yang diperuntukkan dalam Fasal 2."
Bermakna daripada pengeluaran 110 Juta kaki padu setiap hari, dalam setahun Kerajaan Negeri Kelantan layak untuk menerima ROYALTI/ BAYARAN TUNAI lebih RM100 JUTA dalam masa setahun bermula pada tahun 2013 nanti.
Persoalannya sekarang, adakah:
1. Adakah Tun Mahathir terlibat dalam mempengaruhi PETRONAS CARIGALI Sdn Bhd untuk memberikan PROJEK kepada syarikat anaknya? Sepertimana isu PETRON mendapat projek MAS (?)
 Pahang akan mendapat BAYARAN TUNAI 5% berjumlah RM100 Juta/tahun bermula tahun 2014. Mengikut laporan media pada 30 dan 31 Oktober 2012 lalu.
 2. Adakah Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Abdul Najib Tun Razak akan memberikan BAYARANG TUNAI 5% kepada Kerajaan Negeri Kelantan sepertimana yang beliau telah umumkan Negeri kelahirannya iaitu PAHANG layak menerima bayaran tunai sebanyak RM100 Juta setahun bermula suku ketiga 2014 nanti?
 
Lihat saja JARAK dan SAIZ TELAGA
 3. Sekiranya Perdana Menteri mengambil sikap berdiam diri, rakyat Kelantan dan Malaysia boleh mempertikai tindakan PM yang memberikan BAYARAN TUNAI 5% kepada Pahang walaupun jaraknya lebih 160km, berbanding dengan Kelantan hanya 150km sahaja?
NGO R tuntut penyelesaian isu ROYALTI Kelantan SAMA seperti PAHANG, TERENGGANU iaitu TANPA JAWATANKUASA KHAS.
 4. PETRONAS dan Kerajaan Malaysia perlulah jujur bagi menyelesaikan isu tuntutan ROYALTI/BAYARAN TUNAI Negeri Kelantan yang mana penyelesaian tanpa perlu adanya Jawatankuasa Khas Bayaran Tunai adalah tidak diperlukan sama sekali sekiranya kes Pahang dijadikan panduan.
 Kenyataan media PETRONAS pada Jun 2012 lalu, GAS dalam perairan Kelantan akan disalurkan ke KERTEH, Terengganu
5. Kemanakah GAS itu akan disalurkan? adakah Kerteh atau Kemaman, Terengganu? GAS yang berada dalam perairan Kelantan di Blok PM302, PM325, PM326B akan dikeluarkan dan dipindahkan ke Kerteh, Terengganu.  
Pelaburan RM15.6B@US5.2B PETRONAS untuk membina paip gas sejauh 300km dalam Lembangan Melayu Utara (North Malay Basin) ke Kerteh.Sedangkan ke Kota Bharu (Bachok) jaraknya hanya 150km. 
 DYMM Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V menyatakan sokongan dengan menurunkan tandatangan diatas PLAK ROYALTI.
Fakta: SULTAN KELANTAN telah bertitah: DARATKAN GAS ke BACHOK, KELANTAN, tanah 4000 ekar telah disediakan sebagai Zon Pembangunan Industri Petroleum
Tindakan Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak dan sekutunya Dato Mustapha Mohamed, Dato Awang Adek yang membelakangi titah Tuanku adalah satu tindakan yang boleh dianggap derhaka kepada Titah Sultan Kelantan. 
Rakyat Kelantan SEPENUHNYA menyokong TITAH DYMM Sultan Kelantan. ALLAHUAKBAR!!
Sekali lagi hak Kelantan akan dinafikan sekiranya RAKYAT KELANTAN tidak BANGKIT menuntut HAK PENDARATAN ke BUMI KELANTAN.
RAKYAT KELANTAN DAN MALAYSIA harus sedar dan UBAH mulai sekarang. Kekayaan Negara dan NEGERI kita kini diRATAH oleh anak beranak yang kononnya perjuangkan "Melayu". Rakyat Kelantan yang 96% Melayu Islam paling ramai di Malaysia dinafikan hak!
Sebar & Share.
 TEROKK RAPATT JIKK!! 

1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
    beri 4 angka [4921] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
    insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 770 JUTA ,

    PESUGIHAN DANA GAIB

    PESUGIHAN UANG BALIK
    DAN PESUGIHAN TUYUL

    ReplyDelete